Het Corona virus houdt ons al enige tijd aan huis gebonden en het eind is nog niet in zicht. Hoe leuk is het dan om weer eens de traditionele speelkaarten uit de kast te halen en gezellig een spelletje te kaarten.
HR Speelkaarten zal op haar website de komende tijd de spelregels van diverse kaartspellen publiceren. Voor sommigen als opfrisser voor anderen misschien als nieuwe kennismaking.
Vandaag HARTENJAGEN
Een leuk gezelschapsspel dat met z’n vieren gespeeld kan worden. Van de 55 kaarten waaruit een standaard kaartspel bestaat heb je 32 kaarten nodig. Hartenjagen speel je namelijk alleen met de kaarten 7, 8, 9,10, Boer, Vrouw, Heer en Aas. Schud de kaarten goed door elkaar en verdeel alle kaarten onder de 4 spelers zodat iedere speler 8 kaarten in zijn of haar hand heeft.
De bedoeling van het spel is om zo weinig mogelijk punten te halen. De punten worden bepaald door de volgende kaarten:
- alle hartenkaarten tellen voor 1 punt
- de klaverboer telt 2 punten
- de schoppenvrouw telt 5 punten
Alle overige kaarten hebben geen punten.
Degene die links naast de deler zit mag beginnen. Hij of zij gooit als eerste een kaart op tafel. Bij hartenjagen moet je altijd kleur bekennen. Wordt bijvoorbeeld de ruiten 8 op tafel gelegd dan moeten alle spelers ook een ruitenkaart op tafel leggen. Alleen als je geen ruitenkaart in je handen hebt, dan mag je ook een kaart met een ander symbool op tafel leggen. Degene met de hoogste kaart van het gevraagde symbool, in dit voorbeeld dus ruiten, wint de slag.
De volgorde van de speelkaarten van hoog naar laag is:
Aas – Heer – Vrouw – Boer – 10 – 9 – 8- 7
Een voorbeeld:
Speler 1 speelt een ruiten 8, speler 2 een ruiten 7, speler 3 een klaver 10 en speler 4 een ruiten Boer. Speler 4 heeft in deze ronde de slag gewonnen. In de gevraagde categorie (ruiten) heeft hij/zij de hoogste kaart gespeeld. De winnaar van de slag speelt vervolgens weer de volgende kaart. In totaal speel je per ronde acht slagen.
Hoe tel je de punten?
Nadat alle acht slagen zijn gespeeld telt iedere speler het aantal punten van de slagen die hij heeft gewonnen. Zie hiervoor de puntentelling hierboven. Vervolgens worden de punten van elke speler genoteerd.
De tactiek van het spel
Het is de bedoeling om zo min mogelijk punten te halen. Als je puntenkaarten in je handen hebt, dan is het de kunst om hier vanaf te komen. Je moet dus zien te voorkomen dat je een slag wint met puntenkaarten en proberen bij te houden welke kaarten er gespeeld zijn en welke er nog in handen zijn van jou en je medespelers. Speelt jouw medespeler bijvoorbeeld een kaart met een symbool dat jij niet in handen hebt, speel dan altijd je hoogte puntenkaart onder het motto – weg is weg.
Er is wel één belangrijk aandachtspunt. Als één van de spelers namelijk alle puntenkaarten (8 hartenkaarten, de schoppenvrouw en de klaverboer) weet binnen te halen dan heeft hij een mars behaald en krijgt hij voor die ronde nul punten en alle andere spelers 15 (straf)punten.
Je speelt meerdere ronden. Van tevoren spreek je met elkaar af wat het maximale puntenaantal is. Bijvoorbeeld 100. Als dit aantal punten door één van de spelers is bereikt dan dan draait het speldoel om. Het is nu juist de bedoeling om zoveel mogelijk punten te halen. De mars geldt in dit onderdeel van het spel niet! Alle punten die je nu behaalt worden in mindering gebracht op het aantal punten dat je behaald hebt in de vorige ronde. De speler die het eerst op nul punten uitkomt (of minder) heeft het spel gewonnen. Hoe minder punten je dus in het eerste speldeel hebt behaald, hoe sneller de kans is dat je in het tweede deel de nul weer bereikt hebt.